Informace o službě
Veřejný závazek
Domov Jistoty má sídlo v Bohumíně, na ulici Šunychelská 1159. Domov je příspěvkovou organizací, kterou zřizuje Moravskoslezský kraj. Poskytuje celodenní pobytové služby sociální péče v chráněném bydlení s místem poskytování této služby na ul. Koperníkova 1212 v Bohumíně.
Okruh osob, kterým je služba určena:
Sociální služba je určena pro dospělé osoby s chronickým duševním onemocněním – schizofrenií, poruchami s trvalými bludy, afektivními poruchami či organickou poruchou s bludy podobnou schizofrenii, jejichž situace vyžaduje pomoc jiné osoby a které si chtějí uchovat nebo rozvíjet své dovednosti umožňující samostatnější a nezávislejší život.
Do okruhu osob, kterým je služba určena, nepatří osoby:
- závislé na návykových látkách (alkoholu a jiných drogách, vyjma nikotinu),
- s převažujícími potížemi v oblasti poruch osobnosti,
- se závažným zrakovým postižením, které potřebují specificky upravené prostředí a podmínky,
- se střední, těžkou a hlubokou mentální retardací,
- s organickým poškozením mozku (vyjma F 06.2),
- se syndromem demence,
- s poruchami autistického spektra,
- jejichž zdravotní stav vyžaduje poskytnutí ústavní péče ve zdravotnickém zařízení,
- s akutním infekčním onemocněním, které by závažným způsobem ohrožovalo ostatní uživatele (nebezpečí epidemie),
- jejichž chování by z důvodu duševní poruchy závažným způsobem narušovalo kolektivní soužití,
- kterým poskytovatel vypověděl v době kratší než 6 měsíců před podáním žádosti smlouvu o poskytnutí sociální služby z důvodu porušování povinností vyplývajících ze smlouvy.
Zásady, kterými se poskytování služby řídí:
- Podpora soběstačnosti a samostatnosti - neděláme věci za uživatele, které zvládnou sami. Pracovníci poskytují uživateli podporu v situacích, kdy mu nestačí vlastní zdroje na jejich řešení, podporujeme jej v samostatnosti a převzetí odpovědnosti za sebe sama. Podpora míří také na to, aby uživatel pečoval o své zdraví, porozuměl svému onemocnění, věděl jak předcházet relapsům, krizím a co je v tomto případě nutné dělat.
- Respekt k lidské důstojnosti - všichni lidé jsou svobodní a rovni v důstojnosti i v právech. Pracovníci usilují o zamezení snižování a narušování důstojnosti, sebeúcty, podporují vzájemnou solidaritu. Pracovníci mají rovný přístup, vytvářejí prostředí důvěry, usilují o zamezení stigmatizace a sebestigmatizace.
- Ochrana práv - pracovníci usilují o maximální zachování práv uživatelů: znají práva uživatelů, dodržují je a zamezují jejich porušování a podporují uživatele, aby mohli svá práva a svobody realizovat.
- Slušnost - základem práce v naší službě je slušná mezilidská komunikace (pozdrav, oslovení, vyjádření přání). K uživatelům služby přistupujeme s respektem k jejich současnému stavu. Pokud je nutné mluvit o uživateli v jeho nepřítomnosti (například na poradách týmu) bavíme se vždy takovým způsobem, jako by byl rozhovoru účasten.
- Individuální přístup - přistupujeme k osobnosti člověka s ohledem na jeho potřeby, zvyky, věk, onemocnění, schopnosti, dovednosti. Každý člověk je jedinečný a tak jej bereme. Sjednaná podpora cílí na řešení jeho nepříznivé situace, je mu šitá na míru. Podporu, pomoc uživateli stavíme na jeho silných stránkách.
- Pozitivní přístup - uživatelům je předáváno hlavní poselství "že to zvládnu", ať už sami, nebo s naší pomocí. Neúspěchy na cestě k dosažení těchto cílů pracovníky neodradí. Pracovníci vystupují pozitivně, ochotně, empaticky, přirozeně, s porozuměním.
Pravidla pro podání stížností
Podněty a připomínky – Podávat podněty (náměty, návrhy) a připomínky (drobná kritika) ke kvalitě nebo způsobu poskytování služby může každá osoba. Náměty a připomínky řešíme ihned nebo se na místě domluvíme, jak budou řešeny.
Stížnosti – Stížnosti na kvalitu nebo způsob poskytování služby může rovněž podat každá osoba (uživatel, rodinný příslušník, zaměstnanec, občan).
Na co si mohu stěžovat?
- Na kvalitu poskytování sociální služby.
- Na průběh poskytování služby.
K čemu stížnosti – (podněty, připomínky) slouží a jak pomáhají?
- K ochraně práv uživatelů.
- K zlepšování kvality a průběhu poskytování služeb.
Jaké zásady při vyřizování stížností uplatňujeme?
- Vyřizování stížností je bezpečné (podání stížnosti osobu nijak nepoškodí – nesmí být na újmu toho, kdo jí podal, ani tomu, v jehož zájmu byla podána), důvěrné (není veřejné), věcně (drží se podstaty problému), efektivní (rychlé a účinné) a důsledné (věci jsou prověřovány do hloubky).
Kdo má právo podat stížnost na službu nebo způsob poskytování služby?
Možnost zástupce
- Uživatel, který si chce stěžovat, má právo, aby jej při podávání stížnosti zastupovala osoba, kterou určí. Rovněž má právo, aby podávání a projednává stížnosti spolu s ním osoba, kterou určí, účastnila.
- Osobám se smyslovým postižením (sluchu, zraku) zprostředkujeme v případě potřeby podporu speciálních služeb (např. tlumočníka, převedení textu do bodového písma).
Jak mohu svoji stížnost vyjádřit?
- Písemně, ústně i anonymně.
- V případě ústního podání – zaměstnanec zařízení s Vámi sepíše zápis.
Komu mám osobně svou stížnost předat?
- Vedoucímu zařízení.
- Zaměstnancům CHB (např. klíčovým pracovníkům)
Jakým jiným způsobem mohu stížnost doručit, předat?
- Poštou, telefonicky, elektronicky (e-mailem).
- Vhodit do schránky důvěry (u vstupu do CHB)
Jak bude stížnost řešena?
- Stížnost bude zaevidována.
- Ředitel pověří zaměstnance k řešení stížnosti.
- Pověřený zaměstnanec stížnost prošetří – vyhodnotí všechny okolnosti. Prošetřování provádí bez průtahů, diskrétně, věcně, efektivně a důsledně.
- Na závěr rozhodne, zda je stížnost oprávněná, částečně oprávněná, neoprávněná či neprověřitelná.
- V případě, že je stížnost oprávněná či částečně oprávněná zajistí přijetí nápravných opatření.
- S výsledky šetření seznámí ředitele.
- Ředitel navržená nápravná opatření schválí nebo doplní.
- Odpověď na stížnost dostanete nejpozději do 28 dnů od jejího převzetí případně od jejího sepsání zaměstnancem. Odpověď může mít písemnou formu nebo budete pozván k projednání a následně bude vyhotoven zápis.
- Pokud nebudeme schopni z objektivních důvodů dodržet 28 denní lhůtu, budeme Vás včas informovat.
Jaké jsou možnosti opravných prostředků, když nejsem s vyřízením stížnosti spokojen?
- Vnitřní – Ředitele informujte, že nejste spokojeni s tím, jak byla stížnost vyřešena. Požádejte ředitele, aby celá věc byla prošetřena a řešena znovu. Uveďte důvody své nespokojenosti a argumenty, kterými chce výsledek prověření stížnosti změnit.
- Vnější – Jestliže nejste spokojeni s tím, jak byla stížnost vyřešena (nebo nedošlo k požadované nápravě), může podat podnět na prošetření postupu při vyřizování stížnosti nadřízenému orgánu nebo institucím, které se zabývají sledováním lidských práv.
Nadřízeným orgánem je zřizovatel zařízení:
Moravskoslezský kraj, Krajský úřad
adresa: 28. Října 117, 702 18 Ostrava
Bližší informace na tel.: +420 596 622 222
E-mail: posta@kr-moravskoslezsky.cz
www.kr-moravskoslezsky.cz
Inspekčním orgánem je:
Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR (MPSV ČR)
adresa: Na Poříčním právu 1/376, Praha 2, 128 01
Bližší informace na tel.: +420 221 921 111
E-mail: posta@mpsv.cz
Datová schránka: sc9aavg
www.mpsv.cz
Nezávislým orgánem je např.
1. Veřejný ochránce práv
adresa: Kancelář veřejného ochránce práv
Údolní 39, Brno 602 00
Bližší informace na tel.: +420 542 542 888
Vedoucí kanceláře: +420 542 542 554
E-mail: podatelna@ochrance.cz
www.ochrance.cz
2. Český helsinský výbor
adresa: Český helsinský výbor
Jelení 5, Praha 1 118 00
Bližší informace na tel.: +420 220 515 223, +420 257 221 141, +420 220 515 188
E-mail: socialnisluzby@helcom.cz